2015-02-02

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Uchwała Nr XV/185/2011
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia 20 października 2011 roku
zmieniająca uchwałę w sprawie nadania Statutu i Regulaminu Organizacyjnego
Straży Miejskiej Kalisza.
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.), art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779 z późn. zm.) w związku z § 2 uchwały
Nr XXIII/395/2004 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 28.10.2004r. w sprawie utworzenia
jednostki budżetowej pod nazwą – Straż Miejska Kalisza uchwala się, co następuje:
§ 1
Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej Kalisza, stanowiący załącznik nr 2 do uchwały
nr XXIV/400/2004 Rady Miejskiej Kalisza z dnia 25 listopada 2004 roku w sprawie nadania
Statutu i Regulaminu Organizacyjnego Straży Miejskiej Kalisza (z późn. zm.), otrzymuje
brzmienie określone w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kalisza.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
Uzasadnienie
do uchwały Nr XV/185/2011
Rady Miejskiej Kalisza
z dnia 20 października 2011 roku
zmieniającej uchwałę w sprawie nadania Statutu i Regulaminu Organizacyjnego
Straży Miejskiej Kalisza.
Proponowane zmiany mają na celu usprawnienie i poprawę efektywności pracy Straży
Miejskiej. Dzięki zmianom część funkcjonariuszy zostanie skierowana do podstawowej
służby na ulicach miasta. Dodatkowo zmiany pozwolą na usprawnienie organizacyjne
oraz logistyczne zabezpieczenie Straży.
Nowa struktura organizacyjna Straży Miejskiej pozwoli w pełni realizować
jej służebną rolę wobec społeczności lokalnej. Wykonywać zadania z poszanowaniem
godności i praw obywateli, oraz sprawniej i efektywniej realizować wyznaczone cele,
dostrzegając potrzeby mieszkańców, tak aby zapewnić porządek i bezpieczeństwo na terenie
miasta Kalisza.
Biorąc powyższe pod uwagę podjęcie uchwały jest uzasadnione.Załącznik do uchwały Nr XV/185/2011
Rady Miejskiej Kalisza z dnia 20 października 2011 roku
 
 
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
STRAŻY MIEJSKIEJ KALISZA
 
ROZDZIAŁ I – Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa strukturę organizacyjną,
zasady funkcjonowania i zadania Straży Miejskiej Kalisza. .
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) „Regulaminie” – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Straży Miejskiej
Kalisza,
2) „Prezydencie” – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Kalisza,
3) „Komendancie” – należy przez to rozumieć Komendanta Straży Miejskiej Kalisza,
4) „Straży” – należy przez to rozumieć Straż Miejską Kalisza.
 
ROZDZIAŁ II – Struktura organizacyjna
§ 3
Siedzibą i terenem działania Straży jest miasto Kalisz.
§ 4
1. Strażą kieruje Komendant, który jest przełożonym służbowym wszystkich
zatrudnionych w Straży strażników i pracowników.
2. Komendant ponosi odpowiedzialność za funkcjonowanie jednostki.
§ 5
Zasady wykonywania nadzoru nad działalnością Straży określają przepisy ustawy o strażach
gminnych.
§ 6
Funkcjonowanie Straży opiera się na zasadzie hierarchicznego kierownictwa, służbowego
podporządkowania, podziału czynności oraz indywidualnej odpowiedzialności
za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 7
1. Dla właściwego funkcjonowania Straży, Komendant opracowuje i wprowadza
do użytku regulaminy wewnętrzne i instrukcje.
2. Decyzje Komendant podejmuje w szczególności w formie zarządzeń, poleceń i pism
ogólnych.
§ 8
W skład Straży wchodzą:
1) Komendant,
2) Zastępca Komendanta,
3) Główny Księgowy,
4) Wydział Prewencji,
5) Wieloosobowe Stanowisko pracy ds. Finansowo – Księgowych,
6) Wieloosobowe Stanowisko pracy ds. Administracyjno - Organizacyjno -
Gospodarczych,
7) Wieloosobowe Stanowisko pracy ds. Monitoringu,
8) Stanowisko pracy ds. Kadrowych,
9) Stanowisko pracy ds. Obsługi Prawnej,
10) Stanowisko pracy ds. kancelaryjnych,
11) Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
§ 9
1. Szczegółowe zasady organizacji oraz zakresy działania poszczególnych komórek
organizacyjnych ustala Komendant w drodze zarządzenia.
2. Dla realizacji określonych zadań Komendant może tworzyć doraźne zespoły złożone
ze strażników i pracowników.
3. Graficzny schemat struktury organizacyjnej przedstawia załącznik do niniejszego
Regulaminu.
 
ROZDZIAŁ III – Zakres zadań dla poszczególnych stanowisk i komórek organizacyjnych
§ 10
Do realizacji wszystkich komórek organizacyjnych należy w szczególności:
1) realizowanie zadań określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach
gminnych,
2) przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań na potrzeby
Komendanta,
3) zapewnienie właściwej i terminowej realizacji nałożonych zadań,
4) współdziałanie w sprawach, które wymagają uzgodnień między komórkami
organizacyjnymi,
5) realizowanie uchwał Rady Miejskiej, zarządzeń Prezydenta, zarządzeń wewnętrznych
Komendanta,
6) współpracowanie z Policją i innymi formacjami służącymi społeczeństwu
i przeznaczonymi do utrzymywania spokoju, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
7) przekazywanie akt do archiwum,
8) wykonywanie innych zadań w zakresie wskazanym przez Komendanta,
§ 11
1. Do zadań Komendanta należy w szczególności:
1) planowanie zadań Straży,
2) kierowanie pracą Straży zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) kontrolowanie i nadzorowanie realizacji zadań,
4) reprezentowanie Straży na zewnątrz.2. Komendant sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
1) Zastępcy Komendanta,
2) Wydziału Prewencji,
3) Stanowiska pracy ds. Kadrowych,
4) Stanowiska pracy ds. Obsługi Prawnej,
5) Pełnomocnika ds. Informacji Niejawnych.
3. Podczas nieobecności Komendanta jego zadania i kompetencje realizuje Zastępca
Komendanta.
4. Podczas nieobecności Komendanta i jego Zastępcy zadania i kompetencje realizuje
Naczelnik Wydziału Prewencji.
§ 12
1. Do zadań Zastępcy Komendanta należy w szczególności organizacja i nadzorowanie
pracy podległych komórek organizacyjnych w sposób zapewniający optymalną
realizację zadań służbowych, określonych w szczegółowych przepisach
oraz ponoszenie odpowiedzialności za zapewnienie warunków dla ich prawidłowego
i terminowego wykonania.
Zastępca Komendanta nadzoruje pracę:
1) Głównego Księgowego,
2) Wieloosobowego Stanowiska pracy ds. Administracyjno – Organizacyjno -
Gospodarczych,
3) Stanowiska pracy ds. Kancelaryjnych,
4) Wieloosobowego Stanowiska Pracy ds. Monitoringu.
§ 13
Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) organizacja i nadzór nad gospodarką finansowo – księgową jednostki,
2) nadzorowanie pracy Wieloosobowego Stanowiska ds. Finansowo – Księgowych.
§ 14
Wydziałem Prewencji kieruje Naczelnik Wydziału.
2. Do zadań Naczelnika Wydziału Prewencji należy w szczególności: organizacja
i nadzorowanie pracy Wydziału i wchodzących w jego skład komórek organizacyjnych
w sposób zapewniający optymalną realizację zadań służbowych, określonych
w szczegółowych przepisach oraz ponoszenie odpowiedzialności za zapewnienie warunków
dla ich prawidłowego i terminowego wykonania.
§ 15
Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności realizacja ustawowych zadań Straży
na terenie miasta Kalisza z uwzględnieniem analizy występujących zagrożeń i pojawiających
się potrzeb:
1) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym
przepisami ruchu drogowego,
3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia
obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych
oraz innych miejscowych zagrożeń,
4) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia
albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych
lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb,
a także ustalenie, w miarę możliwości świadków zdarzenia,
5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas
zgromadzeń i imprez publicznych,
7) doprowadzanie osób nietrzeźwych do miejsca ich zamieszkania lub do najbliższej
jednostki policji, jeżeli osoby te swoim zachowaniem dają powód do zgorszenia
w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu
lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie
i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw
i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie
z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych
dla potrzeb Miasta,
10) obsługa dyżurki Straży.
§ 16
Do zadań Wieloosobowego Stanowiska ds. Finansowo – Księgowych należy
w szczególności:
1) naliczanie wynagrodzeń i innych świadczeń,
2) obsługa kasowa,
3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz sprawozdawczości księgowej,
4) prowadzenie rejestru wydawania i przyjmowania bloczków mandatowych,
5) rozliczanie bloczków mandatów karnych,
6) sporządzanie sprawozdań do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w zakresie
postępowań mandatowych,
7) dbanie o prawidłowy obieg dokumentów finansowych,
8) przygotowanie zestawień finansowych,
9) ewidencjonowanie i rozliczanie udzielonych mandatów,
10) prowadzenie spraw socjalnych.
§ 17
Do zadań Wieloosobowego Stanowiska pracy ds. Administracyjno – Organizacyjno –
Gospodarczych należy w szczególności:
1) koordynowanie i nadzorowanie majątkiem ruchomym i nieruchomym,
2) realizowanie procesów inwestycyjnych,
3) organizowanie zaplecza materiałowo – technicznego,
4) prowadzenie magazynu,
5) prowadzenie Biura Rzeczy Znalezionych,
6) obsługa techniczna taboru samochodowego,
7) obsługa gospodarcza.
§ 18
Do zadań Wieloosobowego Stanowiska pracy ds. Monitoringu należy w szczególności:
1) obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu monitoringu zdarzeń w miejscach
publicznych,
2) archiwizowanie zarejestrowanego obrazu zdarzeń, zawierającego dowody pozwalające
na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia,
3) sporządzanie notatek z ujawnionego przestępstwa lub wykroczenia.
§ 19
Do zadań Stanowiska pracy ds. Kadrowych należy w szczególności:
1) prowadzenie spraw kadrowych,
2) kontrola dyscypliny pracy,
3) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem upomnień, kar regulaminowych,
wyróżnień i nagród,
4) organizacja szkoleń podstawowych i ustawicznych.
§ 20
Do zadań Stanowiska pracy ds. Obsługi Prawnej, należy w szczególności:
1) obsługa prawna Straży,
2) występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniach sądowych
oraz przed innymi organami orzekającymi,
3) informowanie kierownictwa Straży o zmianach aktów prawnych dotyczących
działalności statutowej.
§ 21
Do zadań Stanowiska pracy ds. Kancelaryjnych, należy w szczególności:
1) bieżąca obsługa Kancelaryjna,
2) prowadzenie archiwum,
3) ewidencjonowanie skarg i wniosków,
4) udzielanie informacji interesantom,
5) udostępnianie pracownikom Straży przepisów prawnych i innych aktów
normatywnych,
6) zabezpieczanie dokumentów służbowych przed dostępem osób nieupoważnionych.
§ 22
Do zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
1) realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych,
2) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
3) prowadzenie spraw związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych.
 
ROZDZIAŁ IV – Zasady działania Straży
§ 23
Straż, realizując stojące przed nią zadania:
1) działa samodzielnie, bądź wspólnie z przedstawicielami innych organów w zakresie
określonym przez Prezydenta i Komendanta,
2) współpracuje z:
a) Policją, realizując ustalenia podjęte przez Prezydenta z Komendantem Miejskim
Policji w Kaliszu, w zakresie działań prewencyjnych w mieście,
b) instytucjami i organizacjami prowadzącymi działalność na rzecz poprawy
bezpieczeństwa i porządku publicznego, ekologii, ochrony przyrody, opieki
nad zwierzętami, ochrony zabytków i miejsc o szczególnym znaczeniu dla tradycji
i historii.
 
ROZDZIAŁ V – Postanowienia końcowe
§ 24
1. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki
pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy wprowadzony
przez Komendanta zarządzeniem.
2. Uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych pracowników określają
indywidualne zakresy czynności i obowiązków ustalone przez Komendanta.
§ 25
Komendant składa sprawozdanie z realizacji zadań wykonywanych przez Straż
oraz przekazuje Prezydentowi informacje o stanie porządku publicznego na terenie miasta
Kalisza.
§ 26
Dokonywanie zmian w Regulaminie Straży Miejskiej Kalisza następuje w trybie nadania
tego Regulaminu przez Radę Miejską Kalisza.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..